Word goed gevonden op internet

23 november 2015

 

Een mooie website, maar word je ook gevonden?

Een mooie en overzichtelijke website is één, maar minstens zo belangrijk is dat je ook gevonden wordt in de zoekmachines en met name Google. 80% van de mensen en bedrijven die op zoek zijn naar een nieuw product of dienst zoekt tegenwoordig als eerste op het internet. Om hoog te scoren in Google moet je website voldoen aan de allesbepalende Google algoritme.

Het algoritme heeft te maken met de werking van de zoekmachine Google. Het is dan ook voor zoekmachine optimalisatie van belang het een en ander te weten over dit Google algoritme. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de werking van het algoritme nooit exact wordt weergegeven. Het is een ingewikkelde wiskundige formule waarbij er talloze factoren van belang zijn. Google laat af en toe richtlijnen los voor SEO experts en webmasters. Het algoritme is bepalend voor de ranking van de zoekresultaten. Zonder het Google algoritme zal iedere website bovenaan in de resultaten kunnen staan. Vandaar dat dit Google's grootste en best bewaarde geheim is.

Praktische tips (on-page)

Een aantal algoritmes heeft Google vrij gegeven waar je website aan moet voldoen om enigszins kans te maken op een hoge positie. Met een aantal stappen op uw website (on-page) zorg je al dat uw vindbaarheid sterk zal toenemen in de zoekmachines.

1. Zorg voor geoptimaliseerde paginatitels
Dit is wat anders dan een URL (verwijspagina), maar even belangrijk: de paginatitel, ofwel metatitle. Houd die in elk geval onder de 55 tekens, want Google heeft maar 60 tekens voor de vermelding. Trefwoorden of onderwerpen kun je voor de paginatitel zetten.

2. Optimaliseer je paginabeschrijvingen
De paginabeschrijving (meta description) is ervoor bedoeld om een korte omschrijving te geven van waar je pagina over gaat. Als bezoeker zie je deze tekst (vaak) in de zoekresultaten van Google, onder de titel en de URL. De aanbevolen lengte van de beschrijving ligt ongeveer tussen de 140 en 160 tekens.

3. Kopieer geen teksten
Google vind het niet leuk als je geen unieke teksten schrijft, maar teksten kopieert van andere websites. Dit wordt door Google afgestraft. Zorg dus voor unieke content!

Bovenstaande on-page tips zijn slechts enkele zaken waar je website aan moet voldoen. Er zijn tal van andere optimalisatie spelregels beter vindbaar te worden. Zo moet je ook buiten je website om diverse werkzaamheden verrichten om hoger in Google te scoren. Content marketing en linkbuilding zijn daar enkele voorbeelden van.

Zorg voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van je website altijd eerst voor een uitgebreide keyword analyse. Wordt er bijvoorbeeld meer gezocht op damesschoenen of damesschoen?

SEO: zelf doen of uitbesteden?

Zoekmachine optimalisatie is in feite zeer bewerkelijk. Het is een continue proces dat je goed bij moet houden. Wanneer je zelf met SEO aan de slag gaat, doe je er goed aan om bijvoorbeeld maandelijks of wekelijks tijd te reserveren. Vooral het bijhouden van SEO neemt simpelweg tijd in beslag. Is het niet mogelijk om zo nu en dan aan de optimalisatie van uw website te werken? Dan doe je er wellicht goed aan dit toch extern uit te besteden. Je bent er dan zeker van dat jouw website geoptimaliseerd wordt volgens de laatste Google algoritmes. Ja, je betaalt dan wel een maandelijks bedrag, maar door de actuele kennis van deze SEO specialist zul je  beter vindbaar zijn.